Aniversary

Daisypath Anniversary tickers

Menanti kelahiran cahaya mata kami

Lilypie - Personal pictureLilypie Pregnancy tickers

SURAH AL-MULK

Isnin, 19 April 2010

Tips mengatasi masalah keguguran


Salam ceria…saya memang tengah ceria..sambil ketuk ketuk jari kat laptop ni saya buka youtube. Nak tau apa yang saya tengok..cerita bollywood ..wa wa wa..demam bollywood la pulak minggu ni..Agaknya sebab nak sambut deepavali kot :)

Barulah terasa ceria sambil buat kerja tonton cerita bollywood shahrukh khan, amir khan yang best best tu! Tu la kalau saya dah lama tak tengok cerita hindustan ni memang jadi jadi macam tu. Lepas tu pulak sambil dengar lagu cerita yang saya ingat masa kecik-kecik dulu.

Nak di jadikan cerita masa saya tinggal dengan sepupu saya dulu, pembantu rumah sepupu saya ni gila hindustan. Fuh ! Semua cerita dia ada..tanyalah zeenat aman la, rishi kaapoor..cerita bobby la..semua dia boleh jawab.

Tu la sebab saya pun tau cerita masa saya kecik-kecik dulu. Dah besar zaman shahrukh khan pulak.Dah lama tak menari ni.Nak cergaskan badan kejap.Ooops orang mengandung jangan terlampau cergas ye :)

Saya tak pe.Bukan apa takut jadi apa-apa kandungan tu nanti. Itulah tajuk post saya hari ni. Baiklah kalau kita masih lagi di peringkat awal jagalh diri kita dengan baik. Antaranya :

  • Elakkan mengangkat benda-benda berat dan besar.
  • Elakkan makan benda-benda yang dalam kategori panas dan tajam seperti nenas, air tebu, durian. Jika tahap kesihatan kita kurang mememuaskan di khuatiri kandungan boleh gugur.
  • Kurangkan senaman yang agak berat seperti berjoging yang memerlukan anda berlari dan menggunakan sepenuh tenaga.
  • Elakkan minuman bergas
  • Pakai pakaian yang bersesuaian dengan tahap kandungan kita.
  • Jangan memanjat atau melakukan pekerjaan berat.

Kalau nak di ikutkan banyak perkara yang tak boleh di lakukan denagn sewenang-wenangnya. Bukanlah semua tak boleh. JIka kita masih di peringkat awal kandungan masih terlalu ‘ fragile’.Kalau kaki terpelecok dan terjatuh, ada sesetangah orang boleh keguguran.

Ini mungkin kerana rahim mereka sendiri dalam keadaan lemah. Cuba lebih berhati-hati jika anda sedang mengharapkan kehadiran cahaya mata.

Insyaaalah pada post yang akan datang saya akan cuba menulis lagi itentang isu-isu berkenaan keguguran.

Pendek aje post hari ni.Saya nak bukak jap cerita ‘pardes’ ni..Alangkah indahnya kalau hari-hari rasa seronok macam ni :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan